Sa Lenjinom do Londona

0
11


JEDNA od najuglednijih britanskih galerija, „Tejt modern“, u svetski pregled umetnika koji su obeležili pop art, uvrstila je i našeg akademika Dušana Otaševića. Velika postavka World goes pop („Svet u znaku pop arta“), koja ovaj umetnički pokret rasvetljava kroz kaleidoskop kultura sa svih strana planete, otvara se danas u Londonu. Među radovima sedamdesetak umetnika iz Evrope, Azije, Latinske Amerike, Afrike… koji su svoj stav prema svetu, šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka artikulisali kroz šarenilo izraza i ironiju pop arta, biće izloženo i Otaševićevo delo „Ka komunizmu, lenjinskim kursem“. – Prijatno me je iznenadilo što su me stavili u ovaj izbor, s obzirom na to da sam svojim radom prevashodno vezan za našu sredinu – kaže za „Novosti“ akademik Otašević, koji zbog neodložnih obaveza neće prisustvovati otvaranju. – Zanimljivo mi je ovo interesovanje „Tejt moderna“ za figuraciju i pop art u vreme svih ovih novih tehnologija i likovnog izražavanja. Organizatori izložbe su se za Otaševića opredelili, kako nam priča, na osnovu kataloga njegove retrospektive u MSU (dok je muzej još radio). Zaintrigiralo ih je delo „Druže Tito, ljubičice bela“ iz 1969. godine, kao i ostala iz tog perioda koja su se ticala naše, onda socijalističke svakodnevice. Kako je koncepcija izložbe bila da se za nju ne pozajmljuju dela iz drugih muzejskih kolekcija, već samo ona koja su u vlasništvu autora, ponudio im je rad „Ka komunizmu, lenjinskim kursem“. „LUDVIG“ SLEDEĆEG meseca Otaševićeva dela naći će se na još jednoj međunarodnoj izložbi. Nekoliko radova iz zbirke MSU i kolekcije „Trajković“ biće deo postavke posvećene pop artu u muzeju „Ludvig“ u Budimpešti. – Sredinom šezdesetih boravio sam kao student u SSSR-u i doneo plakat nepoznatog autora na kome je Lenjin u svojoj čuvenoj pozi, sa prstom uperenim u levo – priseća se Otašević nastanka dela izloženog u londonskoj galeriji. – Iskoristio sam taj propagandni materijal tako što sam Lenjina stavio u sredinu da prstom upire prema petokraki s leve strane, a desno saobraćajni znak za zabranjeno skretanje udesno. Naš umetnik koji sebe ne smatra u potpunosti „pop artistom“ (u svom bogatom opusu bavio se i drugačijim vidovima iskazivanja), tvrdi da svaki umetnik koji oseća potrebu da bude društveno angažovan, to bi trebalo da sledi, bez obzira na vreme u kojem živi. – Delo je, ipak, ono što mora da bude primarno, ono ostaje, dok društvene i političke prilike na koje se reaguje prolaze – smatra akademik. Na sajtu „Tejt moderna“ uz podatke o izložbi, zamišljene da pop art predstavi ne samo kao slavljenje zapadnjačke potrošačke kulture, već i kao subverzivni međunarodni jezik protesta (kako kažu „danas potrebniji više nego ikada“), predstavljene su i biografije autora. Uz ime Dušana Otaševića, istoričarka iz Londona Lina Džuverović zapisala je:-Deleći estetiku i metode sa američkim predstavnicima pop arta (poput uveličanih objekata Klisa Oldenburga, znakova Roberta Indijane, i Vorholovih slika „nekad i sad“) Otašević se okreće žargonu iz stripova, reklamama, saobraćajnim znacima, jednako kao i ručno slikanim „firmama“ na zanatskim radnjama. Njegovi ironični i duhoviti citati često oslikavaju ovozemaljske radnje poput pušenja, jedenja, sečenja – prikazane u različitim stadijumima, u ramovima poput onih iz stripa sa belom pozadinom.UBRZATI RADOVE NA MUZEJU-PREMA rečima Dušana Otaševića, koji je i predsednik Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti, poslednjih meseci izgubljeno je dosta vremena, a obnova zgrade na Ušću nije ni otpočela. S obzirom na to da sredstva koja je Vlada namenila rekonstrukciji moraju da počnu da se koriste u toku ove kalendarske godine, sada bi, smatra, valjalo da svi koji su uključeni u ovaj posao budu – konstruktivni.- Imenovanje Slobodana Nakarade, dosadašnjeg izvršnog direktora, za vršioca dužnosti je bilo praktično rešenje, jer je on dobro upoznat sa trenutnom situacijom – kaže Otašević. – Sada se radi ubrzano da bi se nadoknadilo izgubljeno i nadamo se da će uskoro početi radovi na rekonstrukciji.
Source: Kultura

POSTAVI ODGOVOR