Zubin Mehta: Srbija ima neuništiv duh

0
11


DUH ljudi u Srbiji je neuništiv, u šta sam se uverio kada sam došao ovde prvi put posle bombardovanja. Zbog tog duha, koji se ne da ubiti, između ostalog, tako često se i vraćam u Beograd. Ovo je sinoć, ekskluzivno za „Novosti“, u pauzi probe sa Beogradskom filharmonijom, rekao svetski proslavljeni maestro Zubin Mehta. Pored toga što u našem glavnom gradu ima mnogo prijatelja i šest decenija dugu saradnju sa filharmoničarima, za srpsku prestonicu ga vežu i prijatne, sasvim lične uspomene, atmosfera: – Još se sećam momenta kada sam 1958. prvi put probao vašu hranu, koja me je oduševila – kaže Mehta. – Zabavno mi je bilo i da odem na reku gde sviraju ciganski orkestri. Za novo, osmo druženje sa našim muzičarima i publikom, maestro se odlučio da na repertoaru velikog gala-koncerta, u nedelju 20. septembra na Kolarcu, budu dva dela: Mocartova simfonija „Jupiter“ i Malerova Prva simfonija „Titan“. -Izabrao sam Mocartovu poslednju i Malerovu prvu simfoniju – objašnjava Mehta. – Jedan genije predstavljen je na svom zalasku, a drugi tek na početku. Kada je završio Prvu simfoniju, Maler je bio mlad dirigent, koji je radio u Budimpešti i drugim operskim kućama. U veoma jasnoj, klasičnoj formi u ovom delu ima mnogo atmosfere, opisa prirode u toplom letnjem danu. Istovremeno u veličanstvenom finalu ove simfonije, što je tipično za Malerova dela, dolazi do velike pobede duha. Izvođenje jednog ranog Malerovog i jednog poznog Mocertovog dela na istom koncertu stilski je veoma važno, zato što je u pitanju tipični bečki program. Nažalost, ipak, ne postoji savršen program. Na pitanje kako mu posle dve godine od poslednjeg zajedničkog koncerta zvuči Beogradska filharmonija, dirigent koji je sarađivao sa svim najznačajnijim svetskim orkestrima odgovara:TAČKA SPAJANjA Ministar Tasovac, dočekavši na aerodromu uglednog gosta, rekao je da je malo ko ostavio takav trag na muzičkoj sceni kao Zubin Mehta.- Promovišući svoje prijateljstvo i ljubav prema Srbiji u celom svetu, maestro na najlepši način pokazuje kako je kultura upravo ta središnja tačka koja nas spaja. Beogradska filharmonija, Beograd i cela Srbija mu uzvraćaju punim srcem. Očigledno je da je to ljubav na prvi pogled koja je odavno prešla granice i muzike i scene – izjavio je ministar. – Orkestar je veoma dobro pripremljen, ali ima detalja na kojima još treba raditi. Naravno, to je Maler! Njegova dela su zahtevna i za muzičare i za slušaoce. Umetnici Beogradske filharmonije brzo i lako prihvataju namere dirigenta, a i tehnički su potkovani. Njihova dobra osobina je što mogu da se bez problema prilagode svakom zahtevu. Na opasku da on svojim umećem i znanjem sa našim, ali i drugim orkestrima širom planete, može da napravi čudo, ovaj vrhunski umetnik je zaključio: – Čuda pravi samo ljubav prema muzici – rekao je Mehta, odlazeći u probnu salu. Iza belih tapaciranih vrata, potom su se začuli uvodni taktovi čudesnog Mocartovog „Jupitera“. U Beograd je Zubin Mehta doputovao juče u ranim popodnevnim satima, a na Aerodromu „Nikola Tesla“ sačekao ga je ministar kulture Ivan Tasovac. – Gotovo 60 godina rado dolazim u Beograd i sa velikim zadovoljstvom očekujem susret sa Filharmonijom – poručio je juče dobro raspoloženi maestro, odmah po dolasku. On je podsetio da se sa našim renomiranim orkestrom prvi put sreo davne 1958. i izrazio nadu da će 2018. zajedno da proslave „šest decenija druženja“. Posle kraćeg odmora uputio se, u pratnji ministra Tasovca, u Filharmoniju, gde je započeo prvu probu. Ulazeći među muzičare i novinare, Mehta se, naišavši na tišinu kao kada profesor ulazi među đake, našalio rekavši: „A aplauz?“, na šta je usledio „gromoglasni“ odgovor. – Srećan sam što vas ponovo vidim i što ću svirati sa jednim od mojih najdražih orkestara – poručio je beogradskim muzičarima jedan od najvećih dirigenata današnjice. – Dolazim vam sa novim kolenom – duhovito se osvrnuo Mehta na nedavnu operaciju. A da ga zdravstveni problemi nisu omeli u poslu saznali smo kada je rekao da je u poslednjih mesec dana održao petnaest koncerata širom sveta. – Hajdemo – rekao je sa pozornice i potom od asistentkinje zatražio svoju dirigentsku palicu. Uskoro su se začuli zvuci Malerove prve simfonije „Titan“. FOTOGRAFIJA U GARDEROBI U PAUZI probe, u dirigentskoj sobi Zubin Mehta zastao je pored jedne stare fotografije i zagledao se u nju. – Ko je ovo na slici – zapitao se. Dobio je odgovor da je to on prilikom jedne ranije posete Beogradu. Začudio se, uz šeretsku opasku: – Da li sve dirigente sačekuju sa njihovim portretom u garderbi? Ipak, prijatno mu je bilo da čuje da sve gostujuće dirigente u Beogradskoj filharmoniji sačekuje upravo njegova fotografija.
Source: Kultura

POSTAVI ODGOVOR